T478.3351 Okuliarnik z odliatku s leptanými doplnkami

Trochu histórie…

Tento typ lokomotívy bol priamy nástupca rady T478.1, s ktorej bol bez väčších zmien použitý rám a podvozky. Lokomotíva bola vybavená parným generátorom pre vykurovanie osobných vlakov. Výkon motora bol 1360kW pri 1100 otáčkach za minútu. Celková hmotnosť lokomotívy bola 73 ton. Elegantné kabíny na oboch stranách lokomotívy sú tvarované z laminátu a na rám sú umiestnené na silentblokoch. Prenos výkonu lokomotívy je diesel-elektrický, každá náprava má vlastný elektromotor. Lokomotívu vyrábala ČKD.

Predloha pre môj “Okuliarnik”

Ja som sa rozhodol pre Okuliarnika z číslom T478.3351. Z továrne vyšiel vo višňovo-červenej farbe so sivým rámom. Samozrejme bol na čelách kabíny opatrený červenou hviezdou, ktorá bola v tom období štandardom. Vyrobený bol koncom roku 1976 a bol dodaný do depa Chomutov. Neskôr bol preznačený v rámci modernizácie na radu 753351-6, bol opatrený najskôr 30cm hrubým žltým pásom na čelách kabín, neskôr 60cm hrubým žltým pásom po celom obvode. Koncom roku 2002 bola premiestnená do ČMKS Česká Třebová, kde prebehla rekonštrukcia. Neskoršie správy o lokomotíve nemám…

Pojazd

Pojazd je použitý z lokomotívy V100 od firmy Piko. Je to zo staršej produkcie, ale model už mal jeden motor v strede lokomotívy a kardánom poháňané všetky 4 nápravy v dvoch podvozkoch. Nakoľko rozvor podvozkov je väčší ako na lokomotíve V100 (BR110), kardániky som musel predlžovať. Mimochodom, odliatok okuliarnika som dostal od kamaráta Norbiho už mierne opracovaný, bol vrátane namieru vyrobeného rámu z kuprexidu, čo mi dosť uľahčilo a urýchlilo prácu. Motor som umiestnil do stredu nad nádrž a podvozky do pripravených priestorov v ráme. Celková hmotnosť môjho modelu je 345 gramov, čo v kombinácii s pohonom všetkých náprav zaručuje dostatočnú ťažnú silu modelu.

Odliatok

Ako som už spomínal, odliatok som dostal už mierne vybrúsený. Samozrejme, nejaké brúsenie bolo ešte nevyhnutné, ako aj prevŕtanie niektorých otvorov na svetlá a nárazníky. Miestami bol odliatok poškodený, preto som niektoré detaily musel dorobiť. Nanešťastie boli poškodené aj držiaky podvozkov na ráme, preto som sa rozhodol ich nahradiť fotoleptanými. Taktiež som dokúpil nejaké doplnky od Eduarda, ako napríklad leptané cedulky, mriežky vetrákov a podobne. Nakoľko som nechcel priveľa investovať do fotoleptaných doplnkov, niektoré detaily ako napríklad madlá, niektoré detaily karosérie a podobne som dorobil z drôtikov a mosadzných plieškov. Neviem presne, kto vyrobil odliatok a kto ho predomňou začal opracovávať, ale bol to celkom slušný základ na pekný model. Aby som nezabudol, na strechu ešte pribudol chladič, ktorý mi Norbi dodatočne zaslal (ďakujem).

Povrchová úprava

Povrchovú úpravu som uskutočnil už pre mňa štandardne – odmastenie, nástrek základnou farbou v spreji, nástrek farbou karosérie, zamaskovanie, striekanie rámu sivou. Následne som prilepil nárazníky už streknuté čiernou a jemným štetcom som zafarbil “okuliare” na kabínach bielou farbou podľa skutočnej predlohy. Jediné, čo ešte ostáva je strieknutie polomatným lakom – keď to bude, pridám fotografie. Musím si najskôr kúpiť.

Toto je môj tretí model z odliatku, síce sa možno niekomu nezdá dokonalý, ani netvrdím, že je, ale osobne si myslím, že sa postupne zdokonaľujem v technike výroby modelov z odliatkov. Týmto chcem poďakovať kamarátovi Norbimu (nfmodely.sk) za materiály na stavbu, za skvelý pojazd a neoceniteľné rady. Keď budem veľký, budem robiť modely kvalitou, ako robíš Ty Norbi…. wink

Marek Duda