Marek-Vlaky.eu Modelovanie T698.002 ČSD z odliatku – pre menej náročných modelárov

T698.002 ČSD z odliatku – pre menej náročných modelárov

T698.002 ČSD z odliatku – pre menej náročných modelárov post thumbnail image

Konečne som sa dočkal a môj “Pomaranč” dostal aj svoju sériovo nevyrábanú sestru k sebe do vitrínky. Ide o jeden z dvoch prototypov T698.002 správy ČSD, ktorú vyrobila firma ČKD. Tento model je však zjednodušený a nie je určený pre “rátačov nitov”, nakoľko odliatok, z ktorého som ho postavil bol dostatočne zničený. Preto som sa rozhodol poukázať na to, že ak chceme mať v zbierke lokomotívu, po ktorej túžime, nie je nutné minúť na to polovicu výplaty. Tento model a článok je teda taká malá inšpirácia pre nízkorozpočtových modelárov, ako som aj ja a hlavne pre tých, ktorí sa nebojíte niečo vlastnoručne postaviť. Ono sa vlastne ani nie je čoho báť.

Ako som už písal, karoséria je odliatok, pravdepodobne od pána Molatu. Odliatok už má určite svoj vek, neodvažujem sa tipovať, aký je starý, ale zub času a nejaký menej zdatný modelár sa na ňom dostatočne vybúril. Niektoré detaily boli totiž odbrúsené, niečo bolo “prebrúsené” a podobne. Navyše odliatok je pravdepodobne teplom alebo niečim podobným mierne zdeformovaný, mám na mysli vykrútený pozdĺžne po osi asi približne 1mm. Nie je to tak hrozné, že by sa to však nedalo použiť. Ale keď sa človek dobre zahľadí od čela lokomotívy, tak sa to dá vidieť.

Pojazd bol pôvodne lokomotíva od Mehana, nejaká jednoduchá start-setová dieselová, šesť nápravová. Rozteč podvozkov nesedí presne na tento typ lokomotívy, preto čelá podvozkov som ani nemenil. Navyše som nemal k odliatku nádrž, preto som použil takú, čo som mal doma. Myslím, že je to asi nádrž z Čmeliaka, alebo niečoho podobného. Ale mne to absolútne nevadí, tento prototyp aj tak nemal rovnakú nádrž ako Pomaranče. Teda aspoň to tak vyzerá podľa fotiek.

Čo sa týka stavby, tak nejdem všetko dopodrobna popisovať, brúsenie a príprava odliatku bola štandardná, ako pri každom predchádzajúcom modely. Rám som vyrezal z jednostranného kuprexidu presne do tvaru vnútrajšku lokomotívy. Pôvodné závažie z použitej lokomotívy pekne zapasovalo do kasničky, tak som ho tam aj so závitom prilepil. Tým mi vznikla možnosť priskrutkovať rám s podvozkami o odliatok. Všetko pasovalo pekne bez vážnejších úprav. Podvozky sú ale ako zo start-setovej lokomotívy, teda jeden zberá prúd, druhý poháňa lokomotívu. Jazdné vlastnosti teda nie sú zlé, jediný problém robí lokomotíve stúpanie s viacerými vagónmi.

Model som vybavil taktiež stanovišťom rušňovodiča, ktoré je osvetlené žltou led diódov. Taktiež som osvetlil lokomotívu z vonku – teda predné a zadné svetlá. Týmto osvetlením sa celkový dojem lokomotívy dosť zvýšil. Zasklenie som robil 0,5mm lexanom, ktorý sa mi už veľmi osvedčil. Vonkajší tvar svetiel je naznačený gélovým lepidlom, ktoré taktiež skvele vedie svetlo. Celkovo to zvýšilo dojem osvetlenia.

Lokomotíva je v bielo-modrom nátere, v akom bola aj v skutočnosti. Ešte mám objednané na nfmodely.sk aj popisy, ktoré sa tam dajú vyhotoviť na objednávku, čo privíta určite každý modelár. Táto možnosť je naozaj skvelá, nakoľko na Slovensku je to asi jediný eshop, kde sa toto dá. Síce je nejaká čakacia doba, ale kvalita tých popisov stojí zato. Ďakujem Samba 🙂

Po popisoch ma ešte čaká nalakovanie lokomotívy a mierna, ale naozaj mierna patina. Aj keď ide o zjednodušený model, tak patina to určite lepšie dotvorí. A keď som písal o rozpočte, tak Vám musím povedať, že keď som porátal približne materiál použitý na stavbu vrátane elektronických súčiastok, farieb, proste komplet som nedosiahol ani 10€. Dané to je tým, že odliatok som dostal do daru, nakoľko bol nepredajný a pojazd, ten mi tiež daroval známi, ktorý to mal doma v šuplíku.

Som rád, že ste sa dostali k prečítaniu môjho článku a teším sa na prípadné komentáre. A keď prídu popisy a dokončím povrchovú úpravu, tak určite doplním nové fotky.

Marek Duda

Podobné články